حرمت انسان از دیدگاه حضرت ربوبی – تلنگری بر بزرگان و حاکمان
محمد صالحی – 28/5/88
وقتی خداوند انسان را خلق می کرد ، برای هدفی جز خود خلق نکرد 1 و خود نیز حمایت و هدایت و سرپرستی اش را بعهده گرفت 2 .
یک لحظه او را رها نکرد و هرگز بخاطر غفلتها و کج رفتنهایش ، با او قهر ننمود 3. و حتی به پیامبرمکرمش ص نیز حق سیطره بر آنها را نداد 4 . در برخورد با بیدادگری که حتی یکنفر از اعضای خانواده حق تعالی را بکشد، چنان غضب کرده و عتاب می کند که گوئی تمامی بشریت و کل خانواده او را قتل عام کرده است . 5
و آنگاه که بنده اش ( از هر دین ومسلک و ملت ) مورد تعدی قرار می گیرد و حکومت نتواند ( و یا نخواهد ) از این ظلم جلوگیری نماید ، دیگران را سزاوار مرگی می کند که نباشند و این خفت و خواری نبینند 6 .
در یک قدم جلو تر ، وقتی این انسان خود را تسلیم او می کند ، چنان حرمتی برایش قائل می شود که با هیچ چیزی در دایره هستی قابل مقایسه نمی شود7 .
و آنگاه که بنده اش را در سلک مومنین می یابد ، شکستن حرمت او را در عداد شکستن حرمت خود می داند .8
از آنجا که انسانها ، چاره ای جز تشکیل حکومت و سپردن اختیارات عمومی جامعه به حاکمانی منتخب خود ندارند ، لذا خداوند ، به کرات و بهانه های مختلف هشدارهای لازم نسبت به رافت و مهربانی و مساوات با بندگان خود ، از طرف حاکمان داده است . 9 و 10
در این مسیر ، یک معیار برای خود ارزیابی حاکمان و مردمان و اینکه آیا چقدر در پیشگاه ربوبی ارزش دارند اعلام کرده و آن اینکه " ببینید دیگران و زیردستان چگونه شما را ارزیابی کرده و نمره می دهند .11
در باورهای دینی که خداوند به بندگان خود عرضه کرده است ، رسول حق ص آنقدر بر نامهربانی بر بندگان خدا می نالد که هشدار می دهد " من بیش از هرچیز بر امت خود از حاکمان و پیشوایانی که در فریب و گمراهی مردم می کوشند ، بیم دارم 12 ." و فریاد بر می آورد که " آن کس که بر بینوایی که به جز خدا پناهی ندارد ستم می کند خشم خدا نسبت به او بسیار سخت است ."13
و وقتی که هر کس ( و بخصوص حاکمان ) ، خود را از معرض دید الهی دور می بینند ، به یکباره شلاق هشدار می کوبد که " مطمئن باشید که ، خدا یی که اختیار همگان را داراست و قضاوت نهایی بر عهده اوست ، نیازی به گواهی و شهادت احدی نداشته ، که خود شاهد بر همه چیز و هر لحظه اعمال بندگان است " 14 . و حتی " آنها که از جایگاه پیامبران سخن گفته و در پایگاه ستمگران جلوس کرده اند را مورد نفرت و بغض قرار داده است " 15 .
ا و در قضاوت خود در رستاخیز ، چنان از کشته شدن بندگانی که برای اهدافی والا خلق کرده بود 16، در غضب است ، که اول هر چیز پرونده آن خونها را به دادرسی می نشیند 17 . و ستم ظالمی که این خون به ذمه اوست را به هیچ نمی بخشد . 18
پس خدایا ، از تکبر و خودباوری مستکبرانه 19 ، چنان حفظمان کن که مباد ، بعد از سالیان سال که عمری در زهد و عبادت و اطاعت بسر برده ایم و در نظر مردمان ، بهشتی بوده ایم ، به یکباره ابلیس گونه در چاه ویل شقاوت و خسران 20 در نیفتیم .21 و 22
زیر نویسها :
1- کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف - بحارالانوار، ج 84، ص .198
2- الخلق عیال الله – رسول اکرم ( ص) بحار، ج 74، ص .316
3 – آنگاه که به کرات با " یا ایها الانسان " او را خطاب کرده و یا با صفت " رحمانیت " خود همه را زیر چتر خود قرار داده است .
4 – لست علیهم بمسیطر – سوره غاشیه – آیه 22
5 - مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا – مائده – آیه 32
6 - و لقد بلغنی انّ الرّجل منهم کان یدخل علی المراة المسلمة، و الاخری المعاهدة، فینتزع حجلها و قلبها و قلائدها و رُعثها.... فلو انّ امراً مسلماً مات من بعد هذا اسفا ما کان به ملوما، بل کان به عندی جدیرا. – نهج البلاغه – خطبه 27 . ( به من خبر رسید که مردی از لشگر شام به خانه زن مسلمان و زنی غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بود وارد شد، و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارههای آنها را به غارت برد.....، اگر برای این حادثه تلخ، مسلمانی از روی تاسّف بمیرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است . )
7 - ان الله ..... و فضل حرمه المسلم علی الحرم کلها ... – نهج البلاغه – خطبه 166
8 - المؤمن اعظم حرمه من الکعبه؛ امام صادق ع - بحار، ج 68، ص 16
9 – الا و ان لکم عندی الا اوخرلکم حقا عن محله .... و ان تکونوا عندی فی الخلق سوائ – نهج البلاغه – نامه 50
10 – ایما راع استرعی رعیه فلم یحطها بالامانه والنصیحه ضاقت علیه رحمه الله تعالی التی وسعت کل شی - نهج الفصاحه – حدیث 378
11 – اذا احببتم ان تعلموا ما للعبد عند ربه فانظروا ما یتبعه من الثنائ – همان – حدیث 664
12 – ان اخوف ما اخاف علی امتی الائمه المضلون – همان – حدیث 381
13 – اشتد غضب الله علی من ظلم من لا یجد ناصرا غیرالله – همان – حدیث 2110
14 - ... فان الشاهد هوالحاکم – نهج البلاغه – حکمت 324
15 – ابغض العباد الی الله من کان ثوباه خیرا من عمله : ان تکون ثیابه ثیاب الانبیائ و عمله عمل الجبارین – نهج الفصاحه – 2107
16 – وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون – سوره ذاریات - آیه 56
17 – اول ما یقضی بین الناس یوم القیامه فی الدمائ – نهج الفصاحه – 1473
18 – الدواوین ثلاثه : ..... و دیوان لایترک الله منه دشیئا . ... و اما الدیوان الذی لایترک الله منه شیئا فمظالم العباد بینهم القصاص لامحاله – همان – 2106
19 – ابی و استکبر – سوره بقره – آیه 34
20 – خسر الدنیا و خسر الاخره – سوره حج – آیه 11
21 – ان الرجل لیعمل عمل الجنه فیما یبدوالناس و هو من اهل النار ... - همان – 458
22 – ان الرجل لیعمل الزمن الطویل بعمل اهل الجنه ثم یحتم له عمله بعمل اهل النار ... – همان – 459
توضیح : نهج الفصاحه مورد استفاده مربوط به انتشارات خاتم الانبیا – بهار 83 و نهج البلاغه نیزترجمه دشتی می باشد .